dimecres, 26 de setembre de 2012

Estimar la poesia


La poesia ofereix a l’infant multiplicitat de possibilitats per aprendre. Per una part, l’infant pot treballar aspectes purament normatius, com pot ser l’ortografia, la mètrica, la fonètica, la tipologia textual, etc. Però, per altra part, l’infant pot descobrir la dimensió més lúdica i creadora de la paraula, recreant-se en el text o creant-ne de nous, desenvolupant així la seva sensibilitat i capacitat estètica. 

A més de totes aquestes aportacions relacionades amb l’àrea del llenguatge, hem de tenir en compte que la poesia promou el desenvolupament global de l’infant, ja que també ajuda al desenvolupament de diferents capacitats com poden ser la dramatització, l’expressió plàstica, la música, etc.
És necessari que la poesia adquireixi la mateixa rellevància que altres tipus de textos literaris que es treballen habitualment a les etapes d’Educació Infantil, com poden ser les cançons o els contes. Això sí, ens hem d'orientar sobre els criteris que hem de seguir per triar els poemes i les activitats més adequades segons els diferents interessos i nivells dels infants.

Aquest és un dels poemes que vam treballar pel nostre projecte d'Habilitats Lingüístiques. En aquest cas, podem treballar el poema al segon cicle d'Educació Infantil i algunes de les activitats que vam proposar són: llegir el poema amb un ambient preparat (foscor, lluna al projector, sorolls de la nit, etc.), treballar les metàfores guiant una conversa (què vol dir un gegant amb nas de nap? quina forma té un nap? perquè diu que les estrelles són ballarines? es mouen les estrelles?), dibuixar una de les metàfores i escriure-la en el full, repartir targetes amb paraules del poema perquè puguin construir un de nou o treballar la pronunciació de la grafia ll (lluna, llegir, ballarines, ullets, llum...),

Treball didàctic "Aprendre a estimar la poesia" de Sandra Campano Martín, Estefanía Mascaró Cabello, Rebeca Newman Pons, Naira Plasencia Jiménez per a l'assignatura d'Habilitats Lingüístiques per a l'Educació Infantil.

dimarts, 25 de setembre de 2012

"Sa criada trapassera"

Bona tarda, al·lotets i al·lotetes, companys i companyes, amics i amigues. Avui estem aquí per contar-vos una història que va passar fa molt de temps al poble d'Alaior. Coneixereu cinc personatges molt interessants: una criada molt entremaliada, un capellà exigent, un pagès enamorat, un infant molt confiat i un moix escalivat. Sabeu què hem de fer per escoltar bé aquesta història? Hem d’estar molt atents, amb els ulls ben oberts, les orelles ben obertes i la boca ben tancada. Esperem que us agradi molt. Aquí us deixem amb la història de “Sa criada trapassera”...

... i així començava la nostre representació de titelles. Després de dos mesos de feina (cosir les titelles, adaptar i assajar el guió, dissenyar i crear l'escenari…) a la fi arribava el dia. Molta emoció i molts nirvis, però el resultat va ser molt positiu.
La moralitat d’aquesta rondalla menorquina que van triar és que, davant els inconvenients que ens poden causar les persones al llarg de la nostra vida, la venjança mai és la solució.

Això eren els esbossos:




 I això el resultat definitiu:




Va ser una gran experiència treballar amb les meves companyes en aquest projecte i vam fer un gran treball en equip!


Children see, children do




Este vídeo pertenece a una campaña del 2006 de NAPCAN (Asociación Australiana para la prevención del abuso y maltrato infantil). Se trata de una visión cruda, pero realista, del importante papel que desempeñamos, como ejemplo y modelo, en la educación de los niños.

Los adultos actuamos de transmisores de valores y comportamientos, tanto para lo positivo como para lo negativo. Puedes explicar a un niño infinidad de valores con mil palabras, pero ellos se quedarán sobretodo con lo que ven de ti.

El anuncio muestra el lado más oscuro de nuestra sociedad: malos hábitos, mala educacióm, falta de civismo, impaciencia, falta de compasión, falta de respeto por los demás, racismo y violencia. Y nos recuerda que todo eso se reproduce en las siguientes generaciones por simple imitación.

El mensaje final del vídeo: "MAKE YOUR INFLUENCE POSITIVE" es la clave de la metamorfosis. Un ejemplo ético y amoroso es la clave para que el cambio sea posible.